26 Şubat 2009 Perşembe

Jiddu Krishnamurti

Zeitgeist bir ve ikiyi izlerken , aklımda en çok iz bırakan Jiddu Krishnamurti oldu. Zamanın ruhunu bana en iyi o açıkladı da diyebiliriz.Bazı alıntılara bakalım, mesela şu:


'' Discipline in schools becomes necessary when there is one teacher to a hundred boys and girls - then you jolly well have to be very strict; but such discipline will not produce an intelligent human being. And most of us are interested in mass movements, large schools with a great many boys and girls; we are not interested in CREATIVE INTELLIGENCE; therefore we put up huge schools with enourmous attendances. ''


Gerçekten onlarca ,yüzlerce kişinin karşısına tek kişiyi geçirip ve onlarca kişi yerine en çok o tek kişinin sesinin çıktığı bir eğitim anlayışına tamamen karşıyım. Bunu hepimiz deneyimledik, Türkiye gibi bir ülkede yeterince örnek bulup çıkarılabilir. Özellikle ilköğretim ve lise gibi aklımızı, hayal gücümüzü en çok çalıştırabileceğimiz bir dönemde, daha çok başkalarını gözlemledik; kendi içimize dönemedik. Ne olduğumuzu bilmeden, neyi okumak istediğimizi bilmeden koyun sürüleri gibi seçilip üniversitelere girdik. Orda durum daha farklıydı; ya da benim bölümümde daha farklıydı bilemiyorum. Edebiyat gibi bir bölümde elbette ki farklı yorum ve bakış açılarına gerek vardı. Hocalar seni dinler, ya da senin yarattığın, eleştirel düşünceyle ağzından çıkan her bir sözü önemserdi.


Sizi izleyen , daha üst kurumların, sizin otorite olarak ( öğretmen olarak değil ) karşılarında olduğunuzu empoze ettiği onca genç insanın önünde, siz de kolayca o havaya girebilirsiniz. Sesinizi kolayca yükseltebilir, dersten atmakla tehdit edebilir, hatta dersten atabilirsiniz.Bunları yapmadım diyemem; ama yapmamalıyım. Onlarla uğraşmak zor olmamalı. Bizimle uğraşmakta o kadar zor değildi aslında. Sadece sesimizi duyurmak istiyorduk, saygı duyulmak ve önemsenmek istiyorduk. Eminim onların da istedikleri şeyler farklı değil.



Ve Krishnamurti'den son bir alıntı:



'' You must understand the whole life; not just one little part of it. That's why you must read, that's why you must look at the skies, that's why YOU MUST SING AND DANCE, AND WRITE POEMS AND SUFFER AND UNDERSTAND, for all that is life. ''

1 yorum:

  1. Offf Zeitgeisti uyuz dvd playerım yuzunden bir türlü izleyemedim. her türlü formata çevirdim banamısın demedi. Şimdi yazını okuyunca daha çok canım çekti, bir başka kopya bulayım hemen.

    YanıtlaSil